مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات .

مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات

آسیب شناسی ازدواج دیر هنگام

۵٫۰
۰۱

ازدواج دیر هنگام

ازدواج دیر هنگام به طور کل اصطلاحی است که همگی ما آن آشنایی داریم و مورد آن هم مطالبی را شنیده ایم و هم به صورت عینی محیط زندگی اجتماعی خود شاهد آن بوده ایم ، اما سوالی که مطرح است این است که ازدواج دیر هنگام به طور دقیق از چه سنی به بعد را شامل میشود و یا برای چه دسته از افرادی اطلاق میشود … ؟ پیش از هر چیزی ید بدانیم که ازدواج دیر هنگام به همان اندازه که برای خانم ها قابل تعریف است مورد آقایان نیز صدق میکند و این پندار که ازدواج صرفا برای خانم ها دیر میشود کاملا اشته است .

به طور کل هرگز نمیتوان برای هیچ فردی سال و ماه دقیقی را تعیین کرد که اگر آن سن فرد ازدواج نکند ازدواج دیر هنگام مواجه شده است چرا که فرد از همه نظر احساس بلوغ و آمادگی برای ازدواج نداشته شد نمیتواند این مورد اقدام کند و این بلوغ ممکن است برای هر فردی سن خاصی شکل بگیرد .

چه موقع ازدواج دیر هنگام رخ میدهد ؟

اما میتوان گفت اگر از سنی که فرد به طور نسبی شرایط تشکیل زندگی مشترک و آمادگی آن را دارد زمانی بیش از حد معمول بگذرد ، ازدواج دیر هنگام اتفاق افده است و عموما این موارد که فرد آمادگی نسبی همه جانبه را برای ازدواج دارد ، ازدواج دیر هنگام نتیجه سخت گیری های بی مورد ، حساسیت های نابجا ، توقعات غیر منطقی ، طرز تفکر و دیدگاه اشته و … میشد .

اما طبق تحقیقات و پژوهش های چند ساله آسیب شناسان اجتماعی امور مشاوره خانواده و مشاوره ازدواج پیامدها و معضلاتی که امتداد ازدواج دیر هنگام دامن گیر فرد و به تبع آن جامعه میشود بسیار خطرناک و حساس میشند و این پیامدها ایجاب میکند که دانش اجتماعی خصوص ازدواج دیر هنگام به سطح قابل قبولی ارتقا پیدا کند .


بیشتر بخوانید:تفاوت سنی مناسب برای ازدواج


آسیب شناسی ازدواج دیر هنگام

آسیب شناسی ازدواج دیر هنگام به دنل چالش ها و مشکلات و معضلاتی است که پی ازدواج دیر هنگام رخ میدهد ، شاید نگاهی سطحی یا مقیاسی کوچک که به محیط اجتماعی و خانوادگی خودمان مربوط میشود چنین به نظر بیاید که ازدواج دیر هنگام نهای منجر به تشویش خاطر فرد میشود و آسیب آنچنانی را به وجود نمی آورد . اما طبق آسیب شناسی ازدواج دیر هنگام مسائلی که پی ازدواج دیر هنگام اتفاق می افتد هم سلامت همه جانبه فرد و هم سلامت جامعه را به خطر می اندازد .

آسیب شناسی ازدواج دیر هنگام پس از سال ها پژوهش این زمینه به نیج و آمار هایی دست پیدا کرده است که هرگز نمیتوان به سادگی از کنار آن ها گذشت خصوصا شرایط کنونی که روز به روز سن ازدواج حال افزایش و آمار ازدواج حال کاهش است . پس لازم است نیج آسیب شناسی ازدواج دیر هنگام به صورت دانش و فرهنگ اجتماعی به جامعه تزریق شود شاهد پیامد های نامطلوب آن نشیم .


بیشتر بخوانید:تست روانشناسی ازدواج چیست ؟


پیامدهای ازدواج دیر هنگام

پیامدهای ازدواج دیر هنگام را میتوان به چند دسته تقسیم کرد ، برخی از پیامدهای ازدواج دیر هنگام متوجه جنبه روحی روانی فرد هستند و برخی دیگر از پیامدهای ازدواج دیر هنگام جنبه جسمی و جنسی پیدا میکنند . به طور کل افراد پس از بلوغ روحی روانی نیاز به فردی که مکمل آن ها شد و پاسخگوی نیاز های عاطفی و روحی روانی ( امنیت ، محبت ، توجه ، حمایت ، همراهی ، همدلی … ) شد را احساس میکنند و این نیاز قالب ازدواج میتواند جواب داده شود چرا که صرفا ازدواج میتواند آرامش حقیقی روحی روانی فرد را به ارمغان بیاورد ، از این رو ازدواج دیر هنگام فرد مواردی مانند اضطراب ، استرس ، تنش روحی ، افسردگی ، سرخوردگی ، پرخاشگری ، گوشه گیری ، عدم اعتماد به نفس و … رو به رو میشود .

بهترین شکل پاسخ دادن به نیاز جنسی

قابل انکار نیست که غریزه و نیاز جنسی یکی از اصلی ترین مسائلی است که دو جنس مخالف را به یکدیگر جذب میکند و عدم پاسخگویی و سرکوب آن مشکلات روحی روانی و جسمی خاصی را پی دارد ، به طور حتم هر فرهنگ و ملتی ازدواج بهترین ، سالم ترین و پذیرا ترین شکل رابطه بین زن و مرد و رابطه زناشویی بهترین شکل پاسخ دادن به نیاز جنسی است .

از این رو ازدواج دیر هنگام و عدم ارضای میل جنسی صورتی که فرد نتواند خود را کنترل کند میتواند او را به راه های غیر اخلاقی و مضر ، برای رفع نیاز خود بکشاند ، که به دنل آن انواع بیماری های روحی روانی و جسمی و جنسی به وجود خواهد آمد ، هرچند که فرد ادعا کند که بر طرف کردن میل جنسی چارچوبی به غیر از ازدواج برای او پیامدی نداشته است اما رضایت روحی روانی که رابطه زناشویی به فرد القا میشود هیچ رابطه دیگری پیش نخواهد آمد و به تیج که از هیجانات جنسی کاسته شود ثیر مخرب دیگر راه های پاسخگویی به این نیاز فرد بروز خواهد کرد .


بیشتر بخوانید:سن ازدواج پسر و معیارهای آن چیست ؟


معضلات اخلاقی ازدواج دیر هنگام

معضلات اخلاقی ازدواج دیر هنگام همانق که میتواند فرد و زندگی شخصی او را تحت ثیر قرار دهد همان اندازه نیز میتواند جنبه اجتماعی پیدا کند و قالب آسیب های اجتماعی نمود پیدا کند ، پیدا است که جامع کنونی ما توجه به فرهنگ و ارزش های موجود ، ازدواج هنوز هم جایگاه خاص خود را دارد و به عنوان یک ارزش محسوب میشود .

بنابراین ازدواج دیر هنگام و دست پیدا نکردن به اعتر اجتماعی و ارزش هایی که ازدواج به فرد میدهد و همچنین عدم پاسخ گویی به نیاز روحی تشکیل خانواده و وجود یک همراه و همینطور سرکوب نیاز جنسی میتواند شخص را به انسانی پرخاشگر و یا افسرده تبدیل کند . حالت حاد تر از معضلات اخلاقی ازدواج دیر هنگام ، فرد دچار هنجار های اخلاقی می شود که دست زدن به رفر های غیر اخلاقی به سلامت خود و جامعه آسیب وارد کند .


بیشتر بخوانید:ازدواج اختلاف سنی زیاد


مزایای ازدواج دیر هنگام

مزایای ازدواج دیر هنگام را میتوان مقابل معایب ازدواج دیر هنگام بر شمرد به عنوان یک مسئله خاکستری به ازدواج دیرهنگام نگاه شود نه یک مسئله سیاه مطلق ، طبیعی است که افزایش سن و گذشت از دوره نوجوانی و هیجانات خاص آن ، فرد به سمت بلوغ شخصیتی تکامل پیدا میکند و از نظر عاطفی و روحی روانی و به طور کل جنبه های مختلف شخصیت ، به ثت میرسد و قطعا تصمیماتی خواهد گرفت که بر اساس معیار های سنجیده تر و اهداف مشخص تر و منطقی تر خواهد بود که مقابل تصمیمات و معیار های دوران نوجوانی نیج بهتری را خواهند داشت و طبیعی است که مهارت زندگی افزایش سن و کسب تجارب مختلف و سطح دانش فرد افزایش پیدا خواهد کرد .

همینطور به طور معمول از جنبه مادی نیز استقلال بیشتری پیدا خواهد کرد ، و تشکیل زندگی برا او راحت تر خواهد بود چرا که استقلال و توان مالی کافی از لازمه های تشکیل زندگی مشترک میشد .موارد ذکر شده چند مثال از مزایای ازدواج دیرهنگام میشند که بسیار حائز اهمیت میشند چرا که فقدان هر کدام میتواند زندگی مشترک را مشکل رو به رو کند از این رو میتوان مطالب فوق را قالب مشاوره قبل از ازدواج کنار زوجین برای والدین ، از طریق مراکز مشاوره خانواده و روانشناسی ارائه داد ارتقاع دانش این زمینه شاهد کاهش پیامد های ازدواج دیرهنگام جامعه شیم .


بیشتر بخوانید:معایب و محاسن ازدواج مرد سن لا


خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز مشاوره خانواده و روانشناسی خدمات متنوعی را زمینه مشاوره تلفنی قبل از ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع : Marital pathology. A review. – NCBI – NIH

آسیب شناسی ازدواج دیر هنگام

9099072025


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۲۴:۲۶ توسط:مشاور موضوع: نظرات (0)