مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات .

مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات

مهمترین نکات سن ازدواج برای دختران و پسران

۵٫۰
۰۱

سن ازدواج

سن ازدواج یکی از مهمترین شاخص هایی است که مورد ازدواج ید به آن دقت شود . تحقیق ها و پژوهش های فراوانی توسط کارشناسان مورد سن ازدواج صورت گرفته است مشخص شود که بهترین سن ازدواج برای دختران و پسران چه رنج سنی می شد . ید توجه داشت که سن ازدواج یک موضوع نسبی می شد یعنی توجه به عوامل ثیر گذار ، سن ازدواج مناسب ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت شد .

مهمترین عامل تعیین کننده سن ازدواج بلوغ همه جانبه فرد است . این بلوغ شامل بلوغ فکری ، بلوغ جسمی و جنسی ، بلوغ اجتماعی ، بلوغ شخصیتی و … است . فرد ید کاملاً آمادگی ازدواج و شروع زندگی مشترک را خود احساس کند و از نظر شخصیتی رشد پیدا کرده شد چیستی ازدواج را ک کند و بتواند مسئولیت‌ های زندگی مشترک را بپذیرد . همچنین فرد ید از نظر بلوغ فکری به مرحله ای رسیده شد که بتواند شرایط مختلف مصلحت زندگی را تشخیص دهد و اوضاع را مدیریت کند .

بلوغ جنسی و جسمی اولین شاخص برای تعیین سن ازدواج است اما هرگز مهمترین نمی شد و نید صرفاً به دلیل رسیدن به بلوغ جسمی و جنسی فرد وارد زندگی مشترک شود . بلوغ و جنبه های مختلف آن برای پسران و دختران سنین مختلف اتفاق می افتد و به طور معمول پسران دیرتر از دختران به بلوغ شخصیتی و فکری می رسند . همچنین رسیدن به بلوغ ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت شد . از این رو تعیین سن ازدواج برای پسران و دختران بیش از هر چیزی وابسته به بلوغ فردی و اجتماعی می شد .


بیشتر بخوانید:بهترین زمان ازدواج چه سنی است ؟


بهترین سن ازدواج

بهترین سن ازدواج را هرگز نمی توان به صورت یک عدد دقیق به همگان تعمیم داد و نمیتوان ادعا داشت که برای مثال سن ۲۵ سالگی برای تمامی افراد بهترین سن ازدواج است . از آن جایی که جوامع مختلف و فرهنگ های متفاوت ، معیار های بخصوصی برای ازدواج وجود دارد ، این ایده آل ها و معیار ها سن ازدواج را تحت ثیر قرار میدهند . همانطور که پیش از این گفته شد بهترین سن ازدواج برای هر فرد زمانی است که به جنبه های مخالف بلوغ دست پیدا کرده شد .

عوامل مختلفی بر رخداد بلوغ فرد ثیر گذار هستند برخی از این عوامل شامل محل زندگی ، شرایط زندگی ، محیط و تربیت خانوادگی ، محیط آموزشی ، فرهنگ حاکم بر محل زندگی و … می شد . عوامل فوق عث می شوند که بلوغ افراد مختلف سنین متفاوتی شکل بگیرد . از طرف دیگر بهترین سن ازدواج را می‌توان از دیدگاه های مختلف بررسی کرد . برای مثال بهترین سن ازدواج از نظر روانشناسی ، بهترین سن ازدواج از نظر اسلام و یا حتی بهترین سن ازدواج از نظر عرف و فرهنگ حاکم بر منطقه . پس توجه به مطالب فوق بهترین سن ازدواج ممکن است تعاریف متعددی داشته شد .

برای مثال اسلام ازدواج را به سن مشخصی محدود نکرده است و رسیدن به بلوغ را ملاک قرار داده است . از نظر حقوقی نیز توجه به حداقل معیار ها و شاخص ها از سن ۱۸ سالی منعی برای ازدواج وجود ندارد . اما علم روانشناسی نظر گرفتن اسندارد ها و اصول خاص تحقیقات گسترده ای را انجام داده است و بررسی همه جانبه مقوله ازدواج تلاش کرده است میانگین سنی مشخصی را برای بهترین سن ازدواج تعیین کند .


بیشتر بخوانید:بهترین سن برای ازدواج


بهترین سن ازدواج از نظر کارشناسان

بهترین سن ازدواج از نظر کارشناسان چگونه تعیین میشود ؟ تعیین سن ازدواج چه ملاک هایی نظر گرفته شده است ؟ آیا رنج سنی تعیین شده برای تمام افراد توجه به تفاوت های فردی مناسب است ؟ آیا ازدواج‌ های خارج از رنج سنی تعیین شده مشکل روبرو خواهند شد ؟ معمولاً این ها سوالاتی هستند که مورد بهترین سن ازدواج از نظر کارشناسان ذهن افراد شکل می‌گیرد ، پاسخ به سوالات فوق میتواند اعتماد به رنج سنی تعیین شده را افزایش دهد .

سوال دیگری که این زمینه وجود دارد این است که چگونه می توان سن مناسب ازدواج را خود تشخیص دهیم ؟ یک مشاوره قبل از ازدواج میتواند به تمامی سوالات مربوط به ازدواج به صورت حرفه ای و تخصصی پاسخ دهد . کارشناسان مشاوره خانواده داشتن دانش آکادمیک و سال ها تجربه خصوص ازدواج می‌توانند به راحتی پاسخگوی تمامی سوالات شما مورد ازدواج شند . بهترین سن ازدواج از نظر کارشناسان زمانی است که فرد به بلوغ نسبی لازم رسیده شد . این سن از نظر کارشناسان برای دختران ۲۳ ۲۵ سال و برای پسران ۲۷ ۲۹ سال نظر گرفته شده است .

طبق آمار و تحقیقات و بر اساس اسندارد های روانشناسی تعیین شده ، پسر و دختر این سن آمادگی نسبی لازم را برای تشکیل خانواده را دارند . این سنین برای حالت معمولی نظر گرفته شده است که فرد از نظر تکامل شخصیتی روند رو به رشد و طبیعی را داشته شد . تعیین سنین فوق به این معنا نمی شد که اگر فردی خارج از این محدوده سنی ازدواج کند شکست مواجه خواهد شد بلکه طبق آمار و پژوهش ها چنین به نظر می‌آید ازدواج سنین تعیین شده احتمال موفقیت بیشتری را دارد .


بیشتر بخوانید:بهترین سنین ازدواج از نظر روانشناسی


سن ازدواج مناسب برای پسران

سن ازدواج مناسب برای پسران از دیدگاه های مختلف متفاوت است . برای مثال سن ازدواج مناسب برای پسران از دیدگاه اسلام پس از بلوغ و حداقل ۱۵ سال می شد . تحقیقات گسترده‌ ای مورد ازدواج و حواشی مربوط به آن صورت گرفته است . کارشناسان مشاوره خانواده ، روانشناسان ازدواج و ارتط و همینطور آسیب شناسان اجتماعی تکیه بر علمی به نام روانشناسی ازدواج تلاش کرده‌اند که تمامی جنبه های مختلف ازدواج و ارتط زناشویی را مورد بررسی قرار دهند عواملی را که بر کیفیت ازدواج موثر هستند را مشخص کنند .

یکی از این عوامل به طور حتم سن ازدواج می شد اینکه فرد سنی شد که به ثت فکر و احساسی رسیده شد بسیار حائز اهمیت است . این مسئله مورد پسران حساس تر میشد چرا که به طور معمول پسران نسبت به دختران دیرتر به بلوغ و ثت شخصیتی دست پیدا خواهند کرد . روانشناسی ازدواج نیز سن ازدواج مناسب برای پسران را توجه به معیار هایی تعیین کرده است که پیش نیاز ازدواج موفق هستند .

همانطور که گفته شد رنج سنی ۲۷ ۲۹ سال سن ازدواج مناسب برای پسران است و طبق پژوهش ها مردان سن ۲۷ سالگی بهترین حالت روحی برای پذیرش مسئولیت پ شدن هستند . ازدواج برای پسران مسئولیت های جدی مالی همراه است همینطور نقش حساس همسر و پ بودن مسئولیت های ویژه خود را به همراه دارد از این رو سن مناسب ازدواج برای پسران زمانی است که فرد بتواند ک ستی از این مسئولیت‌ ها را داشته شد و بتواند این مسئولیت ها را بپذیرد لازمه این مسئولیت پذیری بلوغ شخصیتی و استقلال همه جانبه فرد است .


بیشتر بخوانید:سن و معیارهای ازدواج پسر چیست ؟


سن ازدواج مناسب برای جوانان

سن ازدواج مناسب برای جوانان مسئله بسیار مهمی است که محققین این حوزه را وا داشته است که تحقیقات گسترده ای این زمینه انجام دهند به میانگین عددی مناسبی این ره دست پیدا کنند . آمار نگران کننده طلاق و حالت بدتر از آن افزایش طلاق عاطفی میان زوجین عث شده است تمامی عوامل موثر موفقیت یا عدم موفقیت ازدواج مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند یکی از عواملی که بر موفقیت ازدواج ثیر گذار است و همینطور کیفیت رابطه را تحت تأثیر خود قرار می دهد سن زوج می شد از این رو از نظر آسیب شناسان اجتماعی ازدواج دیرهنگام و ازدواج زودهنگام به عنوان هنجار شناخته شده اند .

روانشناسی ازدواج سن ازدواج مناسب برای جوانان را به صورت یک زه زمانی نظر گرفته است که احتمال می رود ازدواج این سنین موفقیت آمیز تر شد . این زه برای دختران و پسران متفاوت می شد . تعیین سن مناسب ازدواج موارد و ملاک هایی نظر گرفته شده است که عدم وجود هر یک از آن ها کیفیت زندگی مشترک را تحت ثیر قرار می دهد اما همانطور که پیش از این نیز گفته شد هرگز نمی توان سنین تعیین شده را تحمیل کرد .


بیشتر بخوانید:آسیب های ازدواج زود هنگام جوانان چیست ؟


خودشناسی

خودشناسی یکی از عواملی است که سن مناسب ازدواج را فرد تعیین می کند به این صورت که فرد ید تشخیص دهد که آیا از نظر روحی روانی ، احساسی ، جسمی و شخصیتی آمادگی ازدواج را دارد یا خیر . این آمادگی ممکن است افراد مختلف سنین متفاوت احساس شود . برای تشخیص این آمادگی و همینطور کسب آگاهی و اطلاعات لازم زمینه ازدواج می توانید از مشاوره ازدواج کمک بگیرید . کارشناسان مشاوره خانواده می‌توانند تمام زمینه‌ های مربوط به ازدواج ما را به بهترین نحو ممکن راهنمایی کنند .


بیشتر بخوانید:مناسب ترین و بهترین اختلاف سنی برای ازدواج


سوالات متداول

آیا سن ازدواج ک مشترک زوجین موثر است ؟

به طور حتم افزایش سن و کسب تجارب مختلف ، شخصیت انسان رو به تکامل پیش خواهد رفت . این تجربه ها و موقعیت های متفاوت هستند که عث رشد و تعالی انسان میشوند و دیدگاه او را نسبت به زندگی تغییر میدهند . هرچه زوج نسبت به رنج سنی تعیین شده نزدیک تر شند و از طرفی از اختلاف سنی متعادل برخوردار شند عث میشود که نقطه نظر های مشترک بیشتری را داشته شند و یچه نگاه آن ها نسبت به زندگی مشترک به یکدیگر نزدیک تر شد .

بهترین سن ازدواج چیست ؟

بهترین سن ازدواج را از دیدگاه روانشناسی میتوان نظر گرفت چرا که روانشناسی ازدواج ، تکیه بر اصول علم روانشناسی معیار هایی را برای تعیین بهترین سن ازدواج نظر گرفته است که وجود آن ها موفقیت ازدواج بسیار موثر است . گرچه علم روانشناسی توانسته است استناد بر پژوهش های انجام شده رنج سنی خاصی را برای ازدواج ، مناسب نظر بگیرد اما سن مشخص شده نیز مبتنی بر وجود جنبه های مختلف بلوغ فرد است حتی رنج سنی تعیین شده اگر فرد به بلوغ لازم دست پیدا نکرده شد سن او مناسب ازدواج نمیشد .

آیا سن ازدواج بلوغ فکری زوجین ثیر دارد ؟

همانطور که پیش از این نیز گفته شد به طور حتم افزایش سن ، فرد از نظر روحی و فکری به سمت تکامل پیش میرود و ثت فکری او افزایش پیدا میکند . طبیع فرد پشت سر گذاشتن دوران نوجوانی و هیجانات روحی روانی مربوط به آن از نظر فکری پخته تر و متعادل تر خواهد شد و شرایط مختلف تصمیمات منطقی تر خواهد گرفت که بر اساس فکر و تدبیر هستند که این امر نتیجه بلوغ فکری فرد است .

روانشناسان چه سنی را برای ازدواج پیشنهاد میکنند ؟

علم روانشناسی ازدواج تحلیل آمار ازدواج های موفق و ناموفق و ریشه یابی علل موفقیت یا عدم موفقیت توانسته است محدوده سنی خاصی را به عنوان سن مناسب ازدواج پسران و دختران تعیین کند . احتمال موفقیت ازدواج رنج سنی تعیین شده بیشتر است و چنین انتظار میرود که پسران و دختران سنین مشخص شده به بلوغ نسبی لازم رسیده شند . این محدود سنی برای دختران از ۲۳ سالگی و برای پسران از ۲۷ سالگی شروع میشود .

آیا بهترین سن ازدواج یک عدد میتواند شد ؟

بدون شک هرگز نمیتوان یک عدد دقیق را به عنوان سن مناسب ازدواج برای تمامی افراد نظر گرفت و نمیتوان گفت که اگر ازدواجی سنین کمتر یا بیشتر از محدوده سنی تعیین شده اتفاق بیفتند شکست مواجه خواهد شد چرا که سن مناسب برای ازدواج زمانی خواهد بود که فرد ک ستی از هل و زندگی مشترک داشته شد . و بتواند وظایف و مسئولیت های زندگی زناشویی را به ستی بپذیرد و انجام دهد پس سن مناسب ازدواج بعی از بلوغ همه جانبه فرد است .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز مشاوره روانشناسی و خانواده خدمات متنوعی را زمینه مشاوره قبل از ازدواج به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع :When is the best marriage age for a girl?

مهمترین نکات سن ازدواج برای دختران و پسران

از

09353000102

منبع:لینک منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۰۰:۱۷ توسط:مشاور موضوع: نظرات (0)