مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات .

مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات

با ۱۰ راهکار مدیریت استرس اجتماعی آشنا شوید

5 / 5 ( 1 vote )

استرس اجتماعی اختلال است؟

استرس اجتماعی همان اضطراب بودن جمع ( social anxiety) میشد و هم چون سایر مشکلات حوزه روان بد کاری حوزه های شغلی، تحصیلی، روابط بین فردی برای فرد مبتلا به استرس اجتماعی همراه میشد که مراجعه به مشاوره خانواده قابل شناسایی است. استرس، واکنش های ناگهانی است که مواجه شرایط بیرونی از فرد سر میزند. حال اگر فرد حضور جمع و حین انجام کاری گروه به علائم اضطرابی دست پیدا کند میگوئیم که فرد به اضطراب اجتماعی گرفر شده است. این اختلال، فرد مبتلا از ارزیابی منفی و مورد بررسی واقع شدن توسط دیگران نگران و دستپاچه هستند. واقع استرس آن ها ریشه نگرش های منفی به توانایی های خود، ترس از دیده شدن جمع و مورد محاکمه واقع شدن دارد.

فرد مبتلا به SA، تمام تلاش و سعی اش بر این است حتی الامکان خود را از حضور جمع و مواجه شدن انتقادات و سرزنش و دیدگاه های دیگران امان نگه دارد و حتی از مراجعه به مشاوره روانشناسی اجتناب مینماید و به روش های خود مانی چون، گرایش به مصرف مواد مخ و الکل روی میآورند. به همین دلیل کمتر میتوانند به فعالیت هایی که نیازمند همکاری و شرکت محافل گروهی است تن دهند و میل آن ها به سمت انجام فعالیت های انفرادی و تنهایی است که آن به میزان بسیار لاتری موفق هستند چرا که ترس از تمسخر و تحقیر شدن ندارند و خود شان هستند و خودشان.

دلایل اضطراب اجتماعی از کجا شروع میشود؟

اینکه چه میشود فردی مبتلا به اضطراب جمع میشود و فرد دیگر خیلی راحت بین مردم حاضر و برای پیشرفت گروهی تلاش مینماید به عوامل زیادی بستگی دارد که شاید بتوان مهم ترین آن ها را :

  • کمبود مهارت های جرات مندی
  • اعتماد به نفس پایین
  • خود پنداره و عزت نفس منفی
  • والدین سخت گیر و انتقادی
  • کمال گرایی و استقلال طلبی افراطی خود فرد
  • منزوی و سرد بودن روابط خانودگی
  • عدم تشکیل جلسات گفت و شنود و مشورتی خانواده
  • عدم همفکری حل مسائل (به ویژه سن نوجوانی)
  • عدم توجه به ویژگی های مثبت فرزندان توسط والدین
  • مقایسه و تبعیض بین آن ها اطرافیانی که از نظر آن ها موفق تر و بهتر هستند اشاره نمود.

که به عنوان پیش آمد و مقدمه ای برای بروز مشکلات روانی به ویژه طیف اضطرابی فرد تبدیل میشوند که از بین آن ها نقش اجتماعی فرد را بیشتر مورد حمله قرار میدهد.

دلشوره حضور جمع

افراد دچار اضطراب اجتماعی شدید ممکن است نسبت به هر گونه فعالیت و حضور جمعی نگران و دلشوره داشته شند یا سطح متوسط خفیف که فرد ممکن است بتواند حضور جمع را تحمل نماید ولی گارد گرفتن، خود را پنهان نمودن پشت دیگران، عدم حضور صحبت ها و بحث های گروهی، عدم اظهار نظر جمع و تسلیم عقاید گروه شدن خود را نشان دهد. نوع اضطراب اجتماعی عملکردی، فرد مبتلا زمانی که مجبور به انجام رفر و کار خاصی چون سخنرانی، ارائه کنفرانس، غذا خوردن، پذیرایی مهمانی ها و هر نوع رفر دیگری که مستلزم دیده شدن شد پرهیز مینمایند. ادامه مقاله به تعریف احتلال social anxiety و مان استرس و اضطراب میپردازیم.

اختلال استرس اجتماعی

اختلال استرس اجتماعی ) social anxiet disorder)، ویرایش پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی (DSM-5 به ترس افراطی فرد از بودن جمع و مورد ارزیابی قرار گرفتن اشاره دارد. اختلال اظطراب اجتماعی انواعی از مشخصات فیزیولوژیکی، شناختی و رفری همراه است که هر کدام از این ابعاد سه گانه فرد به محض حضور موقعیت های اجتماعی دچار تغییراتی سطح گسترده و آشکاری میشود. از جمله نشانه های جسمی فرد مبتلا به SAD،

  • فعال شدن سیستم سمپاتیک یا همان بخش جنگ و گریز سیستم اعصاب میشد که منجر به
  • ایجاد تعریق
  • خشکی دهان
  • لرزش دست و پا و خارج از کنترل فرد
  • سرخ شدن صورت
  • گرفتگی عضلات
  • د قفسه سینه و مشکل صحبت کردن عادی میشد.

حین ظهور نشانه های فوق فرد دنیایی از افکار خود آیند و بی اراده مبنی بر قضاوت های منفی دیگران و تمرکز بر ارزیابی های تند و تحقیر آمیز مواجه میشوند که برای او خوشایند نیست و تمام تلاش خود را میکند از شر این دگرگونی ها خلاص شود به همین دلیل، قدم بعدی این روند، یعنی بعد رفری دست به اقداماتی میزند. از جمله: ترک موقعیت و فرار آز آن، اجتناب از حضور جمع، سرگرم نمودن خود به کاری جهت دیده نشدن و به قولی “تو چشم نبودن” (مثل چک کردن مدام گوشی همراه، خواندن کب، زی کردن بچه ها) و… میشود.

من اظطراب اجتماعی دارم!

نکته جالبی که خصوص افراد مبتلا به اختلال استرس اجتماعی دیده میشود این است که تمام برداشت های آن ها مورد نوع نگرش دیگران به خود شان بر اساس ذهن خوانی و تصوراتی پیش میرود که خود فرد آن ها را ایجاد نموده است و طبق همان تصورات عمل میکند و پیش میروند که نتیجه ای جز انزوا، افزایش استرس، عدم مقابله افکار منفی و گیر شدن بیشتر ندارد.

فرد مبتلا به SAD، دور شدن از موقعیت ها به طور موقت میزان استرس خود را کاسته و به همین دلیل فکر میکند تکرار همین روال شرایط بعدی هم میتواند خود را از شر اضطراب نجات دهد حال آن که این راهکار تنها کوه مدت موثر واقع میشود و بلند مدت جز بدتر شدن مشکل، نا توانایی انجام امور و عدم یادگیری این نکته که استرس به خودی خود فرو کش میکند و نیازی به انجام رفر های غیر معقول برای کاهش آن نیست، نتیجه ای نخواهد داشت.

مان استرس اجتماعی

مان استرس اجتماعی را توجه به ریشه سه گانه زیستی، روانی و رفری بیان میشود. هر نوع از مشکلات طیف اضطرابی به دلیل قابل مشاهده بودن تغییرات بدنی این بعد را آغاز مراحل مان اختلال اظطراب اجتماعی میدانند. به دین ترتیب به انواع راهکار های دارویی و مداخلات رفری جهت آرام سازی و تسکین نشانه ها پرداخته میشود.

  • دارو مانی
  • دارو های ضد افسردگی: که افزایش میزان سروتونین بر بهبود نشانه های فرد مبتلا به SAD، ثیر میگذارد خط اول مان محسوب میشود.
  • مهار کننده های مونو آمینو اکسیداز: شامل خانواده ترانیل، سیپرومین، فنلزین است برنامه دارویی این فراد به عنوان خط بعدی مان جا میگیرد.
  • بنزودیازپین ها یا داروی های آرام بخش و ضد اضطراب: از کم خطر ترین و مفید ترین مان دارویی حوزه اختلالات اضطرابی میشد.
  • پروپرانولول: به عنوان داروی موثر تپش قلب تجویز میشود برای مان استرس اجتماعی شدید و همراه حملات پانیک که آن فرد دچار ناراحتی قفسه سینه و افزایش ضرن قلب میگردد کاهش تپش قلب موثر میشد.

ریلکسیشن، مدیتیشن و سایر روش های افزاش تمرکز همگی از جمله روش های رفری جهت آرام سازی فرد مبتلا به SAD، شرایط تنش زا و بحرانی میشد که طی آن ها یاد میگیرند چگونه آن شرایط خود را از شر استرس و علائم فیزیولوژیکی نا خوشایند رها و به آرامش برگردانند.

مان ها شناختی استرس اجتماعی

  • روان مانی
  • مان شناختی رفری(CBT):

تمرکز بر تغییر و اصلاح ور ها و افکار نا سازگار حین موقعیت های استرس زا، بهترین و پرکاربرد ترین مان انتخابی بعد روان میشد که مراجع کمک مانگر به شناسایی و تشخیص افکار منفی خود میپردازد و استفاده از تکنیک های شناختی، به زیر سوال بردن و چالش آن ها اقدام و نهایت ارائه لیستی از افکار مثبت و سازگار از شدت اختلال میکاهند.

  • مداخلات رفری:

این جزء مان استفاده از فعالیت هایی فرد را به پذیرش و تحمل شرایط و بودن جمع تشویق مینماییم.

  • رویارویی و مواجه سازی:

از پر استفاده ترین اقداماتی است که آن فرد به جای فرار و عدم حضور جمع، سعی بودن و مقابله رو رو شرایط مینماید. مواجه آغاز برای فرد ممکن است سخت و نا خوشایند شد به همین خاطر همراهی مانگر حین جلسات را میطلبد و بعد از تمرین و ممارست به صورت مستقل به انجام آن شرایط واقعی و استرس زا میپردازد.

مان اضطراب اجتماعی کودکان

مان اضطراب اجتماعی کودکان بی شهت به مان بزرگسالی نمیشد اما توجه به سن بروز مشکل، ارائه راهکار هایی به کودکان و والدین حضور هم آن ها را برای مان اضطراب اجتماعی کودکان ترغیب مینمایند. از جمله راهکار های مانی برای کودکان و نوجوانان، آموزش مهارت های جرات مندی و تقویت میزان اعتماد به نفس میشد. زمانی که کودک یاد بگیرد چگونه مقابل دیگران از خود و توانمندی هایش سخن گوید و احترام به حقوق دیگران حق خود را به دست آورد از شدت و میزان استرس شان کاسته میشود. از طرفی، توجه به نقاط مثبت کودک و عدم سرزنش و تحقیر او جمع توسط والدین و اطرافیان، او را داشتن خود پنداره ای مثبت حمایت مینمایند.

نشانه های اضطراب اجتماعی

نشانه های اضطراب اجتماعی سه زمینه بدن، شناخت و رفر نهفته است که قسمت قبلی به طور مفصل ارائه شد. منظور از بدن همان تغییرات جسمی، و منظور از شناخت سیل افکار منفی است که به دنل آن فرد به پاسخ های رفری متفاوتی چون تسلیم، بی تفاوتی، دوری و اجتناب است که مثلث نشانه های اضطراب اجتماعی را تشکیل میدهد.

تست اضطراب اجتماعی

تست اضطراب اجتماعی شامل انواع متفاوتی از تست اضطراب اجتماعی هدف سنجش میزان و شدت اضطراب میشد. زیر به پر کاربرد ترین آن ها اشاره مینمایئم:

  • پرسشنامه اضطراب و افسردگی بک
  • پرسشنامه اضطراب اجتماعی واتسون و فرند
  • پرسشنامه علائم اضطراب جتماعی ولز

سوالات متداول

اختلال اضطراب اجتماعی چیست؟

اختلالی است که فرد مبتلا، نگران ارزیابی منفی و تحقیر و تمسخر دیگران میشد.

مان اختلال اظطراب اجتماعی چیست؟

مان های دارویی چون ضد ا افسردگی، ضد اضطرابی، تکنیک های آرام سازی، روان مانی و مداخلات شناختی و رفری است.

آزمون های اضطراب اجتماعی چیست؟

پرسشنامه های اضطراب و افسردگی بک، سنجش اضطراب اجتماعی واتسون و پرسشنامه اضطراب علائم اجتماعی ولز و سایر تست های سنجش اضطرابی.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز خدمات متنوعی را زمینه مشاوره استرس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید. منبع: (دانلود مقاله)

زینب رضائی—— روانشناس لینی

۱۰ راهکار مدیریت استرس اجتماعی آشنا شوید

از

09353000102

منبع:لینک منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ دی ۱۳۹۸ساعت: ۰۳:۵۶:۲۷ توسط:مشاور موضوع: نظرات (0)