مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات .

مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات

معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام چیست ؟

5 / 5 ( 1 vote )

چگونگی انتخاب همسر از دیدگاه اسلام!

معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام قطعا مطابق ارزش های دینی- مذهبی و اعتقادی فرد تنظیم شده است. البته این مورد بسیار مهم است که معیارهای اسلامی زنان و مردان هم متناسب و یکسان است. به همین دلیل به زوجین توصیه می شود علاوه بر صحبت مورد مسائل مهم زندگی و ازدواج از مشاوره قبل از ازدواج کمک بگیرند. مخصوصا زوجینی که معیارهای معنوی و مذهبی آن ها یکی نیست به احتمال زیاد آینده مشکل مواجه می شوند. مسائل فرهنگی و اعتقادی از مهم ترین شاخص هاست. هر چه زوجین این زمینه به یکدیگر نزدیک تر شند زندگی شان دوام بیشتری خواهد داشت و دیگر نیازی نیست که چند ماه بعد برای زندگی شان به مشاوره خانواده مراجعه کنند.

خانواده کانونی است که اعتقادات مذهبی عث رشد ورهای دینی شان شده واین اعتقاد از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند. خداوند متعال می فرماید : “هو الذی خلقکم من نفس واحده و جعل منها زوجها لیسکن الیها ” او خدایی است که همه شما را از یک جنس آفرید و همسرش را نیز از جنس او قرار داد کنارش بیاساید.

هم جنس بودن و هم کف بودن همسر این آیه به وضوح مشخص است. بزرگان و روانشناسان اعتقاد دارند هم سان بودن زن و مرد به خصوص مورد مسائل فرهنگی و اعتقادی به زندگی معنا می دهد. برخی از زوجین بعد از مراجعه به مشاوره ازدواج متوجه می شوند بیشتر این اختلافات به خاطر اختلافات فرهنگی است. این مقاله قشد داریم به معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام بپردازیم.

اصلی ترین معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام چیست؟

اصلی ترین معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام ایمان و پایبندی به اصول و ارزشهای دینی است.

  • ایمان

مردان و زنان ایمان و تقوا علاوه بر اینکه آرامش زندگی شان را تضمین می کنند ، والدین خوب و صالحی برای فرزندانشان خواهند بود. جایی خداوند متعال می فرماید: هر کس به خاطر فردی دیندار ازدواج کند خداوند همه دنیایش را برای او فراهم میکند.

  • اخلاق نیکو

اخلاق نیکو یکی از اصلی ترین معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام است. اخلاق نیکو عفت، امانت داری، وفای به عهد، مهرنی زن و فرزند و همسر و رعایت حقوق دیگران ، رعایت حجاب، نجابت جمله صفاتی است که اسلام برای انتخاب همسر مورد استفاده قرار می گیرد.

  • اصالت خانوادگی

اصلی ترین معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام اصالت خانوادگی است. ورها و عقاید و رفر و دینداری و تقوا و خدا ترسی و اخلاق نیک و ترک گناه مواردی است که به دید همه انسان ها خوب و نیکو است. اسلام به عنوان کامل ترین دین کاملا به این موضوع پرداخته است. چه بسا خانواده هایی که به لحاظ فرهنگی اختلاف زیادی هم دارند و این اختلاف ورها و عقاید عث شده کارشان به طلاق بیانجامد. زندگی این خانواده ها معمولا بدانند کمک مشاوره ازدواج غیر ممکن است و برای کوچکترین چیزها به مشکل بر می خورند.ر

اهمیت معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام چیست؟

اهمیت معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام ابعاد زیادی مورد بررسی قرار گرفته است. معیارهایی مانند، هم ترازی فکری و علمی، همیی دینی و فرهنگی مسائل صمیمی و ظاهری و تناسب سنی ایمان و تقوا نقش بسیار مهمی انتخاب همسری ایده آل و خوب دارد.

چنانچه امام حسن (ع) می فرماید: مردان و زنانی تقوا ازدواج کنید که اگر شما را دوست دارند شما را گرامی بدانید و اگر دوستن ندارند به شما ستم نمی کنند.

اهمیت معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام به قی مهم است که هم کف بودن و هماهنگ بودن را مهم ترین اصل انتخاب همسر می دانند. به همین دلیل توصیه می شود قبل از ازدواج حتما به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید.

ملاک های ازدواج موفق قرآن چگونه است؟

از ملاک های ازدواج موفق قرآن می توان به هم سنخ بودن زوجین نجابت اشاره کرد. چنانچه خدا سوره نور می فرماید” زن های پلید مردان پلید و زن های پاک برای مردان پاک ازدواج کنند”. این هم سنخ و هم کف بودن قرآن بسیار حائز اهمیت است. چه دوستی چه مسائل اجتماعی و مهم تر از همه ازدواج ید حتما مورد نظر قرار بگیرد.

از دیگر ملاک های ازدواج موفق قرآن که بسیار مهم است نجابت است. قطعا هر زن و مرد مسلمانی دوست دارد پاکدامن بماند و آینده نیز فردی پاکدامن ازدواج کند.

امام صادق (ع) می فرماید: هر گاه قصد ازدواج کردید، قبل از آن دو رکعت نماز بخوانید و از خدا همسری امین و عفیف و متواضع و دیانت و نجیب طلب کنید. کسی که روی حفاظت از ناموسش اهمیت زیادی قائل شد.

چگونگی انتخاب همسر از نگاه دین به چه صورت است؟

چگونگی انتخاب همسر از نگاه دین معمولا اینگونه است که توافق دو طرف بر سر مسائل تمام مسائل فرهنگی و اعتقادی ید گام اول موضوع صحبت ها شد. خوب اینکه یک زن مردی ازدواج کند که تمام مسائل همسرش رابطه داشته شد کار سختی است. معمولا ابتدای بحث ید اعتقادات خود را صریح و واضح اعلام کند. اگر پاسخ آن شخص هم مانند شما شد معمولا ابتدای کار بهتر است اعتقادی و فرهنگی دقیقا مناسب شما شد. هر اندازه اشتراکات اعتقادی و مذهبی بیشتر شد زندگی آرام تر و دوام تری خواهید داشت. به همین دلیل چگونگی انتخاب همسر از دیدگاه اسلام کمی معیارهای انتخاب همسر مکاتب و ادیان مختلف متفاوت است. بهتر است برای اطمینان از این اشتراکات به مشاوره خانواده مراجعه شود.

بهترین سن ازدواج از دیدگاه اسلام چند سال است؟

بهترین سن ازدواج از دیدگاه اسلام گذشته و زمان پیامبر اسلام برای دختران ۹ سال و پسران ۱۵ سال بود. ولی امروزه سن ازدواج دختران و پسران لاتر رفته است ومعمولا پسران و دختران متوسط ۳۰ سال است. البته خداوند متعادل قرآن سن ازدواج خاصی تعیین نکرده است. ولی به نظر مراجع دینی سن ازدواج از دیدگاه اسلام معمولا بعد از بلوغ جنسی و زمانی است که انسان به ک کاملی از خود می رسد.

سوالات متداول

چند سالی است که پسری رابطه دارم و قصد داریم ازدواج کنیم. خانواده ها به لحاظ اعتقادی فاصله زیادی دارند. آیا این ازدواج به صلاح است؟

اگر احساس می کنید این مشکل وارد زندگی شما می شود بهتر است آن را نادیده بگیرید و مرا ممکن است آینده دچار مشکل شوید.

آیا می توان اعتقادات همسر را تغییر دهیم؟

قطعا نه. میل و گرایشات مذهبی چیزی است که زور و جبر از بین برود. بهتر است هم کیش و هم کف خود ازدواج کنید.

به نظر شما ازدواج شخصی بی دین به صلاح است؟

قطعا نه… به احتمال زیاد این شخص دچار مشکلات متعددی می شوید. دین عث می شود که بعضی موارد ترمز فرد برای انجام کارهای زشت کشیده شود. ممکن است این شخص اتفاقات بدی را تجربه کنید. به صلاح نیست این فرد ازدواج کنید. اگر فکر می کنید او کسی است که میتواند شما را خوشبخت کند قبل از هر چیز به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید.

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز خدمات متنوعی را زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد. جهت کسب آموزش های بیشتر این مقاله لاتین را مطالعه کنید. منبع: ( Chapter Five: Criteria of Spouse Selection …)

معیارهای ازدواج از دیدگاه اسلام چیست ؟

از

09353000102

منبع:لینک منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ دی ۱۳۹۸ساعت: ۰۹:۲۶:۲۹ توسط:مشاور موضوع: نظرات (0)