مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات .

مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات

وسواس احساس گناه چیست؟

۵٫۰
۰۱

وسواس احساس گناه چند مورد قابل بحث است . وسواس اصولا حس اضطراب زایی است که مدام ذهن را گیر خود میکند . این موارد شاید واقعی و شاید غیر واقعی شند . اما تداوم آن است که به زندگی ها آسیب میرساند . وسواس احساس گناه ناشی از تقصیری است که احساس میکنیم ید مورد آن کوهی نمیکردیم . وسواس احساس گناه بر چند نوع است . وسواس احساس گناه مورد دین و مذهب و وسواس احساس گناه مورد امور روزمره . ممکن است شخص وسواس برای فریضه های دینی و مذهبی خود احساس گناه کند . مثلا برای نماز خواندن . یا برای انفاق کردن به کسی که میتوانسته مالی را ببخشد . یا انجام فریضه حج یا رفتن به کربلا . این فکر که او ید اینکار را انجام میداده و نداده ، ذهنش را مشغول میکند و عث اضطراب او میشود .

وسواس احساس گناه ممکن است مورد گناهی که زمانی مرتکب شده است شد . مثلا مالی را به ناحق از کسی گرفته شد . شق دیگر این وسواس مربوط به امور زندگی میشود . مثلا وظیفه خود را نسبت به پ ، ماو یا فرزندان بخوبی انجام نداده شد . حتی ممکن است وظایفش را خیلی خوب انجام داده ولی یک مورد حتی کوچک کوهی کرده است . اینگونه موارد مشاوره اختلال وسواس لازم است . برای اینکه بدانیم ریشه بوجود آمدن وسواس چه بوده حتما ید مشاوره روانشناسی انجام دهیم . این مشاوره مان ، اساسی و ریشه ای خواهد بود . برخورد خانواده شخص بسیار حساس است پس ضروری است که افراد خانواده نیز مشاوره خانواده بگیرند .


بیشتر بخوانید: مشاوره تلفنی وسواس


اختلال وسواس احساس گناه

اختلال وسواس احساس گناه ریشه روان شناختی دارد . فروید احساس گناه را عقده اودیپ مرتبط میداند . او علاوه بر این مورد اختلال وسواس احساس گناه را ریشه اضطراب میداند .اضطراب زمان تغییرات جنسی . نظریات دیگری هم مورد احساس گناه وجود دارد . برخی معتقد هستند اختلال وسواس احساس گناه محوریت جنسی نداشته و مربوط به رشد روانی – اجتماعی میشود . یعنی شخص وسواس مدام فکر میکند به دیگری آسیب رسانده است . احساس گناه میکند و این احساس ذهن او را گیر میکند .او کمتر افکار ست و مثبت زندگی کند . نتیجه احساس گناه ، اضطراب و افسردگی خواهد بود .

ریشه روان پویشی اختلال وسواس احساس گناه برخورد والدین میشد . وقتی مدام به کودک تلقین میکنند که بروز و عمل به احساسات و تعاملات ، غیر اخلاقی است . یا زمانی که بروز برخی کاستی هارا زندگی به گردن او می اندازند . مثلا اگه تو نبودی من اینق بدبخت نمیشدم . یا به خاطر تو من مات زندگی میکنم . این کودک همیشه خود را مقصر میداند . احساس میکند عث تیره بختی والدین شده است . صورتیکه واقعیت ندارد . یا اگر هم والدین به خاطر او به زندگی ادامه داده اند مسئول این تعامل فرزند نیست . هرکس مسئول تصمیم ست یا اشته خود میشد . بوجود آمدن این حس دو دلیل دارد . یا شخص خود برداشتهای اشته دارد و ذهن غم انگیز دارد . یا برداشتهای خود تعصب به خرج میدهد و راه را برای برداشت مثبت میبندد .

مان وسواس احساس گناه

مان وسواس احساس گناه به آسیب شناسی و مان ریشه ای بستگی دارد . این آسیب شناسی فقط ید مشاوره و بعد از آن مراجعه به روانپزشک مشخص شود . مان وسواس احساس گناه صورتی میسر است که فرد خود متوجه این اختلال شد و بخواهد که مداوا شود . اولین قدم مان شناختی ، مشاوره است . مهارت خلاص شدن از افکار مزاحم . این که بتواند این حس را از خود دور کند . مشاوران ابتدا او را طرز شناسایی رفر و افکار مزاحم آشنا میکنند . این که بتواند تشخیص دهد کدام افکار ناست و آزار دهنده هستند . سپس طرز مقابله هجوم این افکار را به او آموزش میدهند .همین که فرد بتواند این مهارت را پیدا کند که خود را مسئول هر پیامد و پیشامد ناگوار نداند بزرگترین قدم است .

پس مان وسواس احساس گناه سه مرحله دارد : شناخت ، کسب مهارت و تخلیه ذهن از این افکار .


بیشتر بخوانید: تمرین مان وسواس فکری


مقابله وسواس احساس گناه

مقابله وسواس احساس گناه وقتی میسر میشود که خود را موظف به عمل به راهکارهای مشاوره کنیم . اولین قدم برای سه مرحله شناخت ، کسب مهارت و تخلیه ذهن اینست که ور کنیم ما مسئول عملکرد و تصمیم گیری دیگران نیستیم حتی اگر پیشنهاد دهنده شیم . اینکه بپذیریم ما هم مانند بقیه افکار بی نقص و کاملی نداریم . یاد بگیریم به جای دیگران فکر نکنیم . بیاموزیم برای عمر خود ارزش قائل شویم . زمانی را که برای اندیشیدن به دیگران صرف میکنیم به پیشبرد اهداف خود بگذرانیم . بپذیریم که هر فرد مغز و اندیشه آفریده شده پس خودش ید برای کارهایش فکرکند . هر کس ید مسئولیت افکار و عملکردش را خودش بپذیرد . مقابله وسواس احساس گناه بوجود آوردن احترام برای خود ، افکار و لحظات زندگی مان میسر میشود .


بیشتر بخوانید: اختلال وسواس چیست؟


وسواس احساس گناه شدید

وسواس احساس گناه شدید زمانی است که فرد بقی احساس گناه میکند که توان مقابله این حس را ندارد . ذهنش برای هر تصمیمی عاجز میشود . وسواس احساس گناه شدید عث میشود همه روزنه های امید بسته شود . لحظات فرد وسواس یاس و نومیدی میگذرد . او افسرده است . رنجور و ناتوان به نظر میرسد . او ممکن است گناه بزرگی مرتکب نشده شد . به کسی آنگونه که فکر میکند آسیب نرسانده شد اما روان او زنجیر شده رهای احساس گناه است . برای رهایی از این حس ید به خاطر آورد که بخشودن کاری پسندیده است . همانگونه که ما دیگران را میبخشاییم ید خودمان را نیز ببخشاییم . همه ادیان و مذاهب توبه و زگشت از گناه وجود دارد . توبه یعنی بخشوده شدن پس احساس گناه جایگاه خود را از دست میدهد .

یکی از آزار دهنده ترین وسواسهای احساس گناه ، حسی است که مورد فردی وفات یافته به شخص دست میدهد . شخصی از دنیا رفته و فرد مورد کوهی کردن عملی نسبت به او شدیدا احساس گناه میکند . مثلا اگر پم را فلان دکتر میبردم بیماریش زودتر خوب میشد . یا به فلانی اگر پول میدادم زندگیش کمتر دچار بحران اقتصادی میشد . این افکار مورد کسی که دیگر این دنیا نیست خوا می آزارد . صورتیکه شاید اگر کوهی نمیکرد بهتر بود ولی اکنون این افکار مورد خود و خانواده و وظایف اجتماعیش کوهی میکند . اگر مورد شخصی که قا به جبران نیستم احساس گناه را کنار بزنیم میتوانیم برای دیگران مفید شیم . این ور میتوان زندگی مفیدتری داشت و خود را از شر افکار منفی را رها کرد .


بیشتر بخوانید:


سخنی کوه شما

بزرگان میگویند احساس گناه بدتر از خود گناه است . مرکز مشاوره آویژه ضمن تقدیر از اعتماد شما براین زندگی آرامی آرزومند است .

سوالات متداول

علائم وسواس فکری احساس گناه چیست ؟

شخص شاد نیست ، افسرده است و اضطراب و استرس او قابل لمس میشد . مدام تمنای عفو دارد از کلمه ببخشید زیاد استفاده میکند هرکسی که احساس صمیمیت میکند از حس گناهش میگوید .

احساس گناه دائمی وسواس محسوب میشود ؟

بله . چون هر خطا و گناهی چه دینی و چه اجتماعی قابل بخشایش است . اشته زندگی آدمی وجود دارد و آدمی قابل اصلاح است و قابلیت زگشت و حتی جبران دارد . ولی شخصی که دچار احساس گناه دائمی شده واقع افکار مزاحمی را ذهن خود جا داده و این افکار به خود و دیگران صدمه میزند و وسواس محسوب میشود .

عوارض احساس گناه دائمی چیست ؟

افسردگی ، اضطراب و روان پریشی . او توانایی های خود را نادیده گرفته و کمتر قت ادامه زندگی شاد و مطلوب را برای خود پیش بینی میکند . حسی منفی وجودش را آزار میدهد که این حس برای اطرافیان و خانواده آزار دهنده است .


بیشتر بخوانید:


خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز خدمات متنوعی را زمینه مشاوره اختلال وسواس به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد .

منبع: Intense Fear Of Guilt May Be At The Heart Of Obsessive

وسواس احساس گناه چیست؟

از

09353000102

منبع:لینک منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۴۳:۵۵ توسط:مشاور موضوع: نظرات (0)