مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات .

مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات

آثار منفی تنبیه کودک و روش های جایگزین آن چیست؟

۵٫۰
۰۱

تنبیه کودک از جمله اتفاقات ناشایستی است که مسفانه به صورت اشته اکثر خانواده های جامعه ما جا افده است . تنبیه کودک میتواند از لازمه های تربیت او شد اما به این صورت که اصولی و حساب شده اعمال شود . بسیاری از پان و ماان به محض این که میخواهند مسئولیت مواظبت و مراقبت از فرزندشان را از سر ز کنند ، تنبیه کودک را انتخاب میکنند . مشاوره تربیت کودک نیز به این مورد اشاره میشود که تنبیه کودک اگر غلط و غیر اصولی انجام شود قطعا میتواند عث و زمینه ساز اختلالات زیادی کودک شد.

تنبیه کودک ید حتما متناسب شخصیت کودک شد و البته محیط و فرهنگی که او پروش میابد . مشاوره کودک روانشناسان دائم به این نکته کید میکنند که تنبیه کودک یک شرایط ممکن است برای تربیت صحیح کارساز شد ولی شرایط دیگر ممکن است برای حال و آینده کودک مضر شد .

راه های تنبیه کودک

راه های تنبیه کودک همانطور که اشاره شد ید بسیار دقت انجام شود ثیر مثبت خود را به خوبی بگذارد . ولی کل چند نکته وجود دارد که والدین ید حتما زمان تنبیه کودکان خود رعایت کنند . ادامه به تعدادی از راه های تنبیه کودک اشاره میکنیم :

  • راه های تنبیه کودکان ید به گونه ای انتخاب شود که به تحقیر کودک ختم نشود .
  • راه های تنبیه کودکانحتما ید به نحوی دستورکار قرار گیرد که منجر به صدمه جسمی به کودک نشود . برخی از آن به ها ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به جسم کودک وارد کند .
  • فراموش نشود که تنبیه کودکان ید متناسب اشته یا اعمال ناست آن نظر گرفته شود . گاهی والدین به قی تنبیه کودک زیاده روی میکنند که خود عث بروز اختلالات روانشناختی کودک می‌شود . از جمله این اختلالات میتوان به روی آوردن کودک به پرخاشگری اشاره کرد .

بهترین روش تنبیه کودک

بهترین روش تنبیه کودک میتواند این شد که از روانشناسی یادگیری پروسه آموزش و پرورش کودک خود استفاده کنیم . به عنوان مثال تربیت کودک و جهت دادن به افکار و رفر او پادش و محرومیت میتواند انتخاب خوبی شد . یعنی اینکه کودک توافق شود که اگر فلان رفر ناشایست را از خود بروز دهد ید جریمه مشخص شده را بپردازد . اگر میخواهیم که بهترین روش تنبیه کودک را محرومیت از علاقمندی های او بدانیم ید به نکاتی نیز توجه کنیم . والدین حتما ید نظر داشته شند که حتما قوانینی که برای کودک وضع میکنند پابرجا و مستدام شند . گاهی اوقات پان و ماان این که محرومیت هایی را به عنوان تنبیه کودکان خود نظر گرفته اند به هر دلیلی نقض میکنند . این مورد عث میشود که کودک دیگر از قوانین وضع شده به سفتی و محکمی تبعیت نکند .

بدترین روش تنبیه کودک

بدترین روش تنبیه بدون شک روشی است که آن به لحظه ای که آن هستیم فکر کنیم نه به آینده کودک خود . شاید بدترین روش تنبیه کتک زدن و تنبیه بدنی کودک آیت . هیچ پ و مای قطعا از روی کینه و عداوت کودک خود را کتک نمیزند اما این مورد خیلی از فرهنگ ها بخصوص جامعه ما دیده میشود . مورد عوارض تنبیه بدنی حتما ید چند مورد را بدانیم :

  • تنبیه بدنی کودک عث میشود که دیر زود پرده های احترام و حیا بین کودک و والد از بین برود و دیگر بعد از مدتی ناراحتی یا خوشنودی والد برای کودک مهم نشد . چون به هر حال میداند که تنبیه بدنی میشود .
  • تنبیه بدنی کودک قطعا به مرور زمان اورا بی اعتماد به نفس ، گوشه گیر و سرخورده خواهد کرد .
  • این کار مستقیما کودک را به سمت پرخاشگری سوق میدهد .

تنبیه کودک از نظر روانشناسی

تنبیه کودک از نظر روانشناسی هیچگاه رد نمیشود و روانشناس کودکی یافت نمیشود که معتقد شد که آموزش و پرورش کودک بدون تنبیه امکان پذیر است . اما تنبیه کودکان از نظر روانشناسی کودک تعریفی که خیلی از والدین بخصوص نسل های گذشته داشتند بسیاز متفاوت است . بهترین روش تنبیه کودک قطعا روشی است که منجر به یک برنامه ریزی ست و دقیق برای رشد و ارتقای اعمال روزمره کودک ما و مختص به شرایط جسمی و روحی او تهیه شده شد . حتما به خاطر داشته شید که :

  • تنبیه کودک ید به گونه ای شد که علاوه بر این که رفر ناست او را اصلاح کند عث به وجود آمدن ور و رفر بد جدیدی او نشود .
  • شرایط شخصیتی فرزند خود را بشناسید و از خط قرمز های او برای تنبیه استفاده نکنید .

چگونه تنبیه بدنی عث پرخاشگری کودک میشود

زمانی که ما کودک خود را تنبیه بدنی از کار اشتهی که میکند ز میداریم ، بهترین شرایط ثیر کار خود را موقتی خواهیم یافت که البته بعد از مدتی به مراتب کودک خود را مشکلات سخت تری مواجه میکنیم . از جمله مسائلی که از عوارض تنبیه بدنی کودک به حساب می آید پرخاشگری است . وقتی کودک خود را پرخاشگری و کتک زدن وادار به کاری میکنیم که دوست ندارد ، این برداشت را میکند که پرخاشگری میتواند راه حل راحت تر و سریعتری برای رسیدن به مقصود شد . بنابراین این رفر مخصوصا ارتطات خود همسالان خود دستور کار قرار میدهد و کم کم شخصیت پرخاشگر aggressive character)) کودک شما شکل میگیرد .

رفر کودک تنبیه شده بزرگسالی والدین

کودکی که دائم توسط پ و ما خود و کل بزرگترهای خود تنبیه و اللخصوص تنبیه بدنی میشوند ، به تیج اعتماد خود را نسبت به آنها از دست میدهند . این بی اعتمادی کم کم عث بروز فاصله عاطفی میشود و زمینه های جذب فرد نوجوانی به گروه هایی غیر از خانواده را فراهم میکند . کودک بخاطر اینکه قبح احترام معمول بین او والدین شکسته شده دیگر نمیتواند دوره های حساس بعدی زندگی مثل نوجوانی و جوانی کیفیت لازم را ارتط خانواده داشته شد . همین عدم ارتط میتواند زمینه های بزهکاری crime)) ، اعتیاد addiction)) و انتخاب افراد نامناسب برای ارتط را به وجود بیاورد .

از پاداش به عنوان جریمه و تنبیه استفاده نکنید

والدین ید توجه داشته شند که نمی توانند از هر وسیله ای که میخواهند برای تنبیه کودکان خود استفاده کنند . گاهی بعضی از پ و ما ها برای تنبیه کودکانخود از پاداشی که برای کار های خوب به او میدهند استفاده میکنند . صورتی که این کار کاملا اشته و غیر اصولی است . تصور کنید ما برای کار یا رفر خوب فرزندانمان ده روز پیش یک توپ برای زی یا عروسک خریده ایم . حالا او هر ر که آن توپ یا عروسک زی میکند یاد کار خوبی می افتد که به خاطرش پاداش را گرفته . به این اتفاق روانشناسی پرورشی تقویت میگویند .

حال اگر ما برای برخورد کار بد و ناپسند او پاداش کار خوب او را از او بگیریم دیگر اطمینانی به پاداش گرفتن و دائمی بودن پاداش یافت شده نیز نخواهد داشت . صورت بروز این اتفاق نه تنها نتیجه دلخواه کسب نمیشود بلکه میل کودک به رفر های خوب نیز کمتر خواهد شد .

سوالات متداول

عوارض تنبیه کودک چیست ؟

کاهش و ادامه از بین رفتن اعتماد به نفس کودک صورتی که کودک ب صورت غیر اصولی تنبه شود .

بدترین نوع تنبیه کودکان چیست ؟

بدترین نوع تنبیه ، تنبیه بدنی کودک است چرا که هم برای کودک عوارض جسمانی را به همراه دارد و هم میتواند او را از لحاظ روانی تهدید کنه .

تنبیه کودکان توسط ما بهتر است یا پ ؟

تنبیه تنبیه کودکان میتواند توسط والدین انجام شود که ثیر ببشتری بر تربیت کودک دارد انجام شود . اما مهم تر از آن اصولی و ایمن انجام دادن این کار است .

خدمات تلفنی و آنلاین مرکز

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز خدمات متنوعی را زمینه مشاوره کودک به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: Alternatives to Physical Punishment

آثار منفی تنبیه کودک و روش های جایگزین آن چیست؟

از

09353000102

منبع:لینک منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ آبان ۱۳۹۸ساعت: ۰۱:۰۵:۲۲ توسط:مشاور موضوع: نظرات (0)