مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات .

مشاوره روانشناسی عواطف و احساسات

چگونه صمیمیت در خانواده را افزایش دهیم؟

5 / 5 ( 1 امتیاز )

اینجا قصد داریم شما را مفهوم صمیمیت خانواده، عوامل ایجاد آن، راهکارهایی برای افزایش صمیمیت و نقش آن خانواده آشنا نماییم. صمیمیت به معنای ایجاد رابطه­ی عمیق دیگران است. حال این رابطه­ ی عمیق ابعادی دارد که شامل جسمی، فکری و عاطفی است. خانواده وجود هر سه بعد صمیمیت بسیار ضروری و لازم است.خصوصا رابطه ی میان والدین و فرزندان تقویت این رابطه بسیار حیاتی و سرنوشت ساز است و حتی بر ثیر ما بر پسر خانواده نیز بسیار مهم است. چون نحوه­ ی زندگی و آینده ی فرزندانمان به میزان این صمیمیت بستگی دارد.

وقتی که صمیمیت میان اعضای خانواده افزایش پیدا کند، به تبع آن نشاط و آرامش خانواده افزایش پیدا می­کند. از طرفی عث ایجاد تمرکز و مدیریت صحیح برابر بروز مشکلات احتمالی می گردد. از این رو ایجاد صمیمیت نقشی اساسی استحکام بنیان خانواده دارد و مشاوره خانواده به اهمیت آن توجه بسیار میشود.

عوامل ایجاد صمیمیت خانواده کدامند؟

  • اولین مسئله برای ایجاد صمیمیت داشتن مهارت لازم برای برقراری ارتط صحیح است.

بدان معنا که ید بدانید چگونه یک نفر ارتط برقرار کنید طرف مقابلن شما راحت شد و بتواند حسش را به خوبی بیان کند. یکی از مشکلات اساسی خانواده ها و مابین زوجین و نیز بین والدین فرزندان و فرزندان یکدیگر عدم وجود نشاط بین اعضاست و همین امر می­تواند مشکلات زیادی خانواده­ها ایجاد کند.

بیشتر بخوانید:

مشاوره ازدواج برای انتخابی عاقلانه است یا زندگی ای عاشقانه؟

مشاوره کودک

چگونه به همسرم توجه کنم؟

فردی که نتواند خانواده­ی خود احساساتش را به راحتی بیان کند و مورد حمایت عاطفی و فکری قرار نگیرد، به دنل این حمایت بیرون از خانواده می­گردد و آسیب­های زیادی برای جذب این حمایت خواهد دید. حقیقت بسیاری از اختلافات خانوادگی، طلاق، بزهکاری کودکان و نوجوانان و نیز مشکلات روانی مردم ریشه محیط خانواده دارد. خانواده­ای که سرد و بی روح شد و جسم و فکر و روح اعضایش را تغذیه نکند، زمینه­ساز ناهنجاری­های گوناگونی خواهد بود.

  • اعضای خانواده ید سعی کنند محبت و عدالت هم رفر کنند

اعضای خانواده مییست، اعتماد را محیط خانواده نهادینه کنند و از بروز مشکلات ترسی به دل راه نداده و گفتگو و تدل نظر مشکلاتشان را حل کنند. اول از همه این نوع رابطه عمیق ید میان زن و شوهر برقرار شود بتواند به دیگر افراد خانواده نیز سرایت کند. افراد خانواده می­یست برای یکدیگر از القاب پسندیده استفاده کنند، هم خوشرویی و محبت رفر کنند.

  • اصول انتقاد کردن و انتقادپذیری را بدانند و به طور صحیح استفاده کنند

اعضای خانواده ید حد امکان از بحث و جدل و دعوا هم پرهیز کنند. ابراز عشق و علاقه از الزامات هر زندگی زناشویی است. ثیری که بیان عشق زندگی می­گذارد هیچ چیز دیگری قابل مقایسه نیست. ابراز عشق به یکدیگر می توانید خانواده آرامش و نشاط کافی را به دست بیاورید.

راهکارهای افزایش صمیمیت خانواده کدامند؟

برای افزایش صمیمیت خانواده راهکارهای زدی وجود دارد که اینجا چند مورد از آنها را ذکر خواهیم کرد.

  • کلمات جادویی

یکی از این راهکارها استفاده از کلماتی مثل لطفا، متشکرم و خواهش می کنم. حقیقت مودنه حرف زدن صمیمیت را بین اعضای خانواده افزایش می دهد.

  • قدانی کردن

یکی دیگر از راهکارها این است که برای امور روزانه و ساده­ی زندگی از یکدیگر تشکر کنید. شاید این کار بسیار ساده به نظر برسد اما می­تواند صمیمیت عمیقی بین اعضا ایجاد نماید.

  • رازداری

خانواده ید محلی امن و مورد اعتماد برای اعضا شد بتوانند حتی رازهایشان را یکدیگر میان بگذارند و ترسی از فاش شدن آن نداشته شند. اگر رازهاین را هم میان می­گذارید پس بدانید که رابطه­ای عمیق هم دارید. این رابطه ی عمیق عث ایجاد آرامش و نهای ایجاد نشاط خانواده می گردد.

  • تعامل مثبت

گاهی می توانید خاطراتن را هم مرور کنید و از شنیدن آنها لذت ببرید و نیز برای یکدیگر خاطره سازی نمایید. سعی کنید انجام کارهاین یکدیگر همراهی کنید و به هم دلگرمی بدهید. سعی کنید از انجام رفرهای نامناسب و حرف­های زشت پرهیز کنید، چون این رفرها ناخودآگاه حس بدی انسان ایجاد می کند و صمیمیت را کمرنگ می کند.

  • توجه و عشق ورزیدن

به همسر خود کاملا عشق بورزید بتواند پر شدن ظرف محبتش این عشق را نثار فرزندان نماید. سعی کنید به همه ی اعضای خانواده خود توجه نمایید و از نیازهایشان آگاه شید. حتما زمانی را برای گفتگو یکدیگر اختصاص دهید. روند گفتگو خود می تواند عاملی برای افزایش صمیمیت شد.

  • مشارکت تصمیم گیری ها

مورد امور مربوط به خانه و خانواده تکی تصمیم گیری نکنید بلکه سعی کنید حد امکان هم مشورت نمایید. حتی بچه ها را هم این تصمیم گیری ها دخیل کنید. سعی کنید کارهای کوچک و بدون هزینه یکدیگر را خوشحال کنید.

  • احترام به علایق و سلایق یکدیگر

همیشه زمانی را برای تفریح و گردش و مسافرت اختصاص دهید. چون این کار ناخودآگاه وقت زیادی را یکدیگر سپری می کنید و بسیاری از ناراحتی ها و سو تفاهم ها از بین می رود. به علایق یکدیگر احترام بگذارید و به آنها توجه داشته شید. وقتی اختلافی ایجاد می شود، سعی کنید که اسرع وقت آن را حل و فصل نمایید چون اگر حل نشود کهنه می­شود و آثاری را بر روی روابط بر جای می گذارد. و انتها ارتط کلامی هر برهه ای می تواند ثیرگذار شد. پس از آن غافل نشوید.

نقش صمیمیت خانواده چیست؟

صمیمیت زندگی نقشی بسیار اساسی دارد و مهم ترین عامل تحکیم میان خانواده هاست. هرچه صمیمیت میان اعضای خانواده بیشتر شود خانواده ی مستحکم تری خواهید داشت. صمیمیت و رابطه ی عمیق میان اعضا چیزی نیست که یک شبه به وجود بیاید و یا از اول وجود داشته شد. بلکه ید برای ایجاد آن وقت گذاشت و مهارت های لازم را آموخت. عوامل زیادی هستند که به ایجاد این نوع رابطه ی عمیق کمک می کنند، مانند:

  1. داشتن شناخت متقابل از یکدیگر
  2. تقسیم شادی ها و غم ها
  3. ایجاد شادی و خاطره سازی
  4. بیان افکار و احساسات
  5. حمایت از یکدیگر
  6. داشتن وجوه مشترک یکدیگر

قاعد برای هر انسانی بسیار ارزشمند است که اطرافیانش او را دوست داشته شند و ک کنند.

پذیرش از جانب اعضای خانواده احساس ارزشمند بودن به فرد می دهد و عث افزایش عزت نفس می گردد.

لا رفتن عزت نفس دیگر هیچ کس یه دنل روش های نامتعارف برای اثت خود نمی گردد، چرا که آنچه نیاز دارد خانواده و از اعضای آن یافت می کند. هنگامی که یه نفر مشکل شما را مشکل خود بداند و نحوه ی رویارویی و حل آن به شما کمک نماید، احساس خوبی به شما می دهد. جمع شدن این احساسات خوب بر روی یکدیگر عث ایجاد آرامش و نهای نشاط خانواده می گردد و صمیمیت میان اعضا عمیق می شود. ید خانواده به گونه ای سازماندهی شود که مرت مورد احساسات و مسائل مربوط به خانواده آن صحبت شود.

چه گفتگویی خانواده ایجاد صمیمیت میکند؟

گفتگو یکی از مهم ترین عوامل ایجاد صمیمیت است و چه بسا می توان گفت که مهم ترین بخش آن است. حرف زدن محبت آمیز اعضا بسیار مهم است. گاهی اوقات دوست داشتن و عشق نیاز به ابراز دارد احساس خوبی را اعضای خانواده ایجاد کند. خوشرو بودن نیز اهمیت فراوانی دارد. اگر صمیمیت و رابطه ی عمیق عاطفی میان اعضا وجود داشته شد، بسیاری از مشکلات و ناهنجاری ها خانواده و زندگی آینده ی فرزندان از بین می رود.

فرزندان وجود عشق و صمیمیت و حمایتی که از خانواده یافت می کنند و امنیتی که آنجا دارند، به طور حتم زندگی شخصی موفقیت های چشمگیری به دست می آورند و دیگر بسیاری از مشکلات معمول میان نوجوانان و جوانان را نخواهند داشت. صمیمیت تعهد میان زوجین را نیز لا می برد و آن را استحکام می بخشد. و این تعهد به فرزندان هم انتقال پیدا می کند. فرد متعهد به اعضای خانواده اش اعتماد کامل دارد و از راهنمایی و حمایت آنها نیز نهایت استفاده را می کند. نهایت آرامش کاملی میان اعضای خانواده ایجاد می گردد. این آرامش و تعهد بر اهداف، خواسته ها و برنامه ریزی های افراد خانواده ثیر گذار است و آنها را مسیر ستی هدایت می کند.

نبود رابطه صمیمی و فاصله بین اعضای خانواده

چنانچه زندگی و میان افراد خانواده صمیمت و رابطه ی عمیق جسمی، فکری و عاطفی وجود نداشته شد، اعضای خانواده و خصوصا فرزندان مواجهه مشکلات و سختی ها دچار استیصال می شوند و ممکن است که به دنل راه های غیر متعارف و نسنجیده برای حل مشکلات خود بگردند. هنگامی که فرد خانواده جایی نداشته شد به دنل جایی می گردد شخصیت خود را آنجا پیدا کند و به اثت برساند و نتیج از محیط خانواده دور و دورتر می شود.

هنگامی که صمیمیت و احترام خانواده وجود داشته شد، فرزندان هم ناخودآگاه به کانون خانواده جذب می شوند و برای حل چالش های به وجود آمده از پ و ما خود استمداد می طلبند. اینگونه است که والدین نیز می توانند بهترین نوع تربیت را برای فرزندان خود داشته شند. ذهن فرزندان از ابتدا بسیار پاک و عاری از هر گونه خوبی و بدی است. اگر والدین تربیت صحیح و صمیمیت و احترام این ذهن پاک را پر کنند، آنگاه آینده فرزندان موفق و دارای اعتماد به نفس لا خواهند داشت که از وجودشان لذت ببرند.

خدمات مرکز

هدف مرکز مشاوره و روانشناسی آویژه از ارائه اطلاعات لازم زمینه مشکلات روانی، افزایش آگاهی شماست توسعه دانش خود، جهت ارتقا و بهبود کیفیت زندگی خود، گامی مهم بردارید. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر سایر مقالات متخصصان مرکز مشاوره آویژه را مطالعه نمایید .

این راس مرکز خدمات متنوعی را زمینه مشاوره خانواده به شما هم میهنان عزیز ارائه میدهد.

منبع: Family Intimacy Measures

چگونه صمیمیت خانواده را افزایش دهیم؟

از

09353000102

منبع:لینک منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ساعت: ۰۷:۱۷:۳۴ توسط:مشاور موضوع: نظرات (0)